Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016

ΤΑ ΦΥΛΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ -Ο ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ Η ΠΑΝΤΡΕΙΑ

Του νεκρού αδερφού

                                   
  1. Θεωρείτε ότι αυτός ο τόπος απόδοσης ενός δημοτικού τραγουδιού προσθέτει ή αφαιρεί από το κείμενο ;
  2. Ποια τα πρόσωπα του κειμένου και ποιος ο χαρακτήρας τους;Η συμπεριφορά τους υπαγορεύεται ή  όχι από το φύλο τους;
  3. Να εντοπίσετε στο κείμενο τα στερεότυπα της εποχής σχετικά με τα δύο φύλα.
  4. Ποιο τύπο οικογένειας διακρίνουμε στην παραλογή;
  5. Ποιες συμπεριφορές συναντάμε ακόμα στην εποχή μας, ποιες όχι και γιατί;
  6. Ποια η άποψη της Αρετής για τον επικείμενο γάμο της;Μια σύγχρονη κοπέλα θα αντιμετώπιζε με τον ίδιο τρόπο το γάμο της;
  7. Η κοινωνική θέση μιας κοπέλας είναι δυνατό να επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την ανάμειξη τρίτων στην επιλογή του άντρα της;
  8. Υποθέτοντας πως είσαι η Αρετή να αφηγηθείς την ιστορία σου. Ποιες αλλαγές προκύπτουν στο ύφος και στο περιεχόμενο της αφήγησης μετά την αλλαγή του αφηγητή;
  9. Ποια χαρακτηριστικά των παραλογών διακρίνετε στο κείμενο;
  10. Κατασκευάστε μια παρουσίαση με θέμα το προξενιό.
Η Ανδρονίκη
Ποιες δικαιοδοσίες έδιναν οι παραδοσιακές κοινωνίες στα αρσενικά αδέρφια πάνω στις αδερφές τους;. Ισχύει το ίδιο και σήμερα; Γιατί;

                                         

Ερωτόκριτος

                                        

  1. Ποια γνωρίσματα του Ερωτόκριτου και ποια γνωρίσματα της Αρετούσας τονίζονται στο απόσπασμα;
  2. Αν ο ποιητής ήταν γυναίκα  σύγχρονη του Κορνάρου, ποια γνωρίσματα του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας νομίζετε ότι θα τόνιζε ή θα συμπλήρωνε;
  3. Αν σήμερα ήθελε κάποιος να επαινέσει τους δύο νέους σε ποια χαρακτηριστικά τους θα αναφερόταν;Το φύλο του προσώπου θα επηρέαζε την επιλογή αυτών των χαρακτηριστικών;
  4. Ακούστε το παράπονο της Αρετούσας από την Τάνια Τσανακλίδου και προσδιορίστε ποιοι από τους όρκους της δε θα μπορούσαν ποτέ να ειπωθούν από έναν άντρα και εξηγήστε το γιατί;
  5. Με βάση το απόσπασμα του βιβλίου στη σελ 110, ποια γνωρίσματα διακρίνουμε στο πρόσωπο της Φροσύνης και ποια στο πρόσωπο της Αρετής;
  6. Αναζητήστε στο διαδίκτυο περιπτώσεις περιπετειώδους έρωτα δύο νέων (από τη λογοτεχνία, την ιστορία, τη μυθολογία...)και δείτε την κατάληξή τους.
  7. Θεωρείτε πως ένας θυελλώδης έρωτας οδηγεί  απαραίτητα και σε έναν πετυχημένο γάμο ή όχι;

Η τιμή και το χρήμα

                                    

  1. Ποια τα πρόσωπα του κειμένου και ποια η σχέση τους με την τιμή και το χρήμα;
  2. Ποια κοινωνικά στερεότυπα σχετικά με τα δύο φύλλα προβάλλονται στο απόσπασμα;Πιστεύετε ότι το λογοτεχνικό κείμενο τα αναπαράγει ή τα ανατρέπει;
  3. Η κυρά- Επιστήμη στον διάλογό της με τον Αντρές αποκαλεί τις γυναίκες αδύνατο μέρος. Επιβεβαιώνει την άποψή της η συμπεριφορά τόσο η δική της όσο και της Ρήνης;
  4. Να συγκρίνετε το λογοτεχνικό κείμενο με την κινηματογραφική ταινία της Τόνιας Μαρκετάκη και να διαπιστώσετε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
  5. Υποθέτοντας ότι είστε η Ρήνη, γράψτε μια σελίδα του ημερολογίου σας τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας μετά τη σκηνή της συναλλαγής της κυρά επιστήμης με τον Αντρέα.
  6. Συμφωνείτε με τον χαρακτηρισμό του συγκεκριμένου μυθιστορήματος ως κοινωνικό και γιατί;
  7. Πιστεύετε ότι το θέμα του κειμένου απασχολεί τους γονείς σήμερα; Σε ποιες περιπτώσεις θα τους απασχολούσε περισσότερο, σε ποιες λιγότερο και σε ποιες καθόλου;
  8. Πιστεύετε πώς το θέμα του κειμένου αγγίζει τους νέους σήμερα;Σχολιάστε με βάση την καθημερινότητά σας
Νίκος Θέμελης - Η ανατροπή
  1. Να περιγράψετε την κεντρική ηρωίδα του αποσπάσματος λαμβάνοντας υπόψη τη συμπεριφορά, τις ιδέες και τα λόγια της. Θεωρείτε ότι η στάση της απηχεί τις αντιλήψεις του κοινωνικού περιβάλλοντος της;
  2. Στις παραδοσιακές κοινωνίες οι γονείς καθόριζαν σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις των παιδιών τους. Ισχύει η ίδια διαπίστωση και για τη σύγχρονη εποχή;
  3. Υποθέστε ότι είστε η ηρωίδα και γράψτε μια επιστολή στη φίλη σας για να εκθέσετε τους προβληματισμούς σας για τα εφόδια που απαιτεί ο αγώνας για την ανατροπή των στερεότυπων σχετικά με τα δύο φύλα.
  4. Δραματοποιήστε τη σκηνή που σας άρεσε περισσότερο.
Ευγενία Φακίνου - Η μεγάλη πράσινη
  1. Σκιαγραφήστε τον χαρακτήρα της Ιωάννας αναφερόμενοι στις αντιλήψεις και τις συμβάσεις που την καταπιέζουν
  2. Παρουσιάστε τα γεγονότα από την οπτική γωνία της μητέρας της Ιωάννας: Μικρή... δεύτερη πάντα μοίρα
  3. Θεωρείτε ότι ένας θυελλώδης έρωτας της Ιωάννας όσο ζούσε ακόμα η μητέρα της θα μπορούσε να είχε ανατρέψει την κατάσταση; 
  4. Θεωρείτε δικαιολογημένη την επιλογή της Ιωάννας να εγκαταλείψει το σπίτι της δεδομένου ότι η μητέρα της είχε πεθάνει;
  5. Υποθέτοντας ότι είσαι η Ιωάννα, άφησε πίσω σου συμβολικά ένα γράμμα στη νεκρή σου μητέρα βγάζοντας στην επιφάνεια τα καταπιεσμένα συναισθήματα και τα ανεκπλήρωτα όνειρά σου.
Ο Μενούσης
Τι είδους δικαιοδοσίες έδιναν οι παραδοσιακές κοινωνίες στους συζύγους; Ισχύει το ίδιο και στις μέρες μας;Γιατί;